Wat maakt lesgeven in 070 anders?

Tijdens de eerste Meet-up wilden we graag even stilstaan bij wat we gemeen hebben en wat ons verbindt namelijk ‘het Haagse docentschap’.

 

We hebben het gesprek gevoerd met docenten uit het PO, VO, MBO en HBO over vragen als;

-Zijn Haagse docenten anders dan docenten uit Rotterdam/Amsterdam? Zouden we anders moeten zijn?

-Is lesgeven in Den Haag anders? Zo ja wat is er anders aan?

-Als wij gestimuleerd zouden worden om buiten de randstad te gaan werken (zoals docenten nu naar de randstad gelokt worden vanwege het lerarentekort) zouden wij dan gaan als we een lease auto of een bonus krijgen? Waarom niet? Wat maakt het werken in Den Haag bijzonder?

-Mark Rutte geeft in een interview aan dat het aanzien van het vak moet worden verbeterd. Heeft de docent te weinig aanzien? En vinden wij dat dit in Den Haag anders is?

Met de lezing van Joop Berding in ons achterhoofd, waar hij benadrukte dat we in het onderwijs duidelijk moeten maken waar we voor staan en al pratende over bovenstaande vragen kwamen we toch steeds uit op het WAAROM. Hebben wij als Haagse docenten, hebben de scholen waar we werken en hebben de scholen waar onze kinderen op zitten eigenlijk wel helder waarom ze de dingen doen die ze doen? Scholen moeten duidelijk kunnen aangeven welke doelen ze nastreven. Haagse scholen en docenten kunnen en moeten zich beter profileren!

We hadden een boeiend gesprek!

 

Kreten met tekeningetjes kwamen op papier

 

Samengevat kwamen we ongeveer uit op:

Den Haag, de stad van de verbinding waar sharing caring is. Waar we mixen en matchen en waar de docent een bemiddelaar is. En zoals Joop Berding het verwoordde: We moeten weer ‘onderwijzen’. Daar waar kan kinderen laten verwonderen. En ons doel voor ogen houden namelijk onze leerlingen een betere toegang tot de wereld geven.

 

Wat vind jij? Laat een bericht achter!

Wat maakt lesgeven in 070 anders?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *